ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה

הדפסה הדפסה
תורה כל סיפור וכל פסוק שנכתב, לא נכתב כדי סתם לספר לנו סיפורי מעשיות . בתורה כל שנכתב, נכתב מתוך מטרה ללמד אותנו כיצד לחיות את החיים בעולם , לתת לנו תובנות לדרך וכלים להשתמש בהם.
פרשת השבוע, פרשת "ראה" , פותחת בפסוק – "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה" . 

שימו לב שהפסוק כתוב בצורה מיוחדת , מדוע כתוב "ברכה וקללה"? .. הרי ההגיון אומר שצריך היה להיות כתוב "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה או קללה" .
"למה כתוב ברכה ו קללה" ?
מבחינת הסדר הכרונולוגי של הסיפור המקראי,אנו נמצאים כרגע בנקודה בה בני ישראל עברו כבר 40 שנות נדודים במדבר, ועומדים על סף כניסה לארץ ישראל .
כלומר לאחר שעם ישראל היו עבדים במצרים , עברו התעללויות והתאכזרויות , בא האלוקים והוציא אותם ממצרים , ונותן להם במתנה ארץ חדשה, ארץ איכותית ומטופחת , ארץ שמוכנה רק להם.
רק כדי לסבר את האוזן , זה כמו שעכשיו יבואו לבנאדם שגר באיזה מעברה, יגידו לו שמע קח פנטהאוז מפואר עם בריכה בגג . קח מתנה, כנס פשוט לגור.
בדיוק בנקודה זו , ברגעים לפני שעם ישראל מקבל את המתנה הזו , בא משה רבינו ואומר – "ראה אנכי נותן לפניכם ברכה וקללה" .
וכאן אני רוצה לעמוד על 3 נקודות שאפשר ללמוד מהפסוק הבודד והחשוב הזה –

הנקודה הראשונה : 

למה כתוב "ברכה וקללה"?
מכיוון שעלינו תמיד לזכור שלכל ברכה , "קשורה" מאחוריה גם קללה.
אנחנו יודעים שכל דבר טוב שקורה לאדם בחיים, כל ברכה שהוא מקבל,  – משרה נחשקת , נישואין ..  עליו לעבוד קשה בכדי לשמור ולטפח אותה, ואם לא יעשה זאת.. מהר מאוד היא תהפך לקללה.
לדוגמא אדם מתקבל לעבודה במשרה שהוא חשק בה הרבה מאוד זמן. ברור שאם הוא לא ישקיע , יתן מעצמו , יצטיין.. מהר מאוד הוא יאבד את המשרה. הוא לא יכול סתם לבוא למשרד , לשבת כל היום ולהנות מהנוף.
במקרה כזה לא רק שיאבד את המשרה, יאבד את ה "ברכה", הוא יפוטר , ירד לו הביטחון , יהיה לו כתם להמשך החיים ויכול להיות שיהיה לו עוד יותר קשה אחרכך למצוא עבודה.
כלומר ללא השקעה ומאמץ , הברכה מהר מאוד תהפך לקללה.
כך גם בחיי הנישואין כמובן. אדם נתברך ומצא את אשת חלומותיו , מתחנים ובתחילה הכל טוב וורוד . אולם ידוע שאם הוא לא ישקיע בנישואין, יעשה למען אשתו, יבין אותה, יוותר לה וכמובן ישקיע בקשר עצמו – הנישואים יכולים להפוך מהר מאוד מברכה לסיוט ולקללה.
לכן בא משה רבינו ואומר לעם ישראל – ראה אנכי נותן לפניכם ברכה וקללה – כלומר הקב"ה עומד לתת לכם בית במתנה . ארץ מעולה ומוכנה בשבילכם .
אבל שלא תחשבו שעכשיו אתם הולכים לשבת ו"להתפנן" .. בכדי שהברכה הזאת תתקיים, עליכם להשקיע בהקמת המדינה , בחקיקת חוקים ערכיים, בעזרה בין אדם לחברו ובעצם להשקיע בחיים ב"בית החדש".
עד נקודה זו , בני ישראל נסובו במדבר 40 שנה והקב"ה סיפק את כל צרכיהם –  מזון, ביגוד, מזגן..
אולם כאן בנקודה זו בה מגיעים בני ישראל לקבל את המתנה הגדולה , מתנה שתלך איתם לעד – ארץ ישראל, בא משה רבינו ומנסה ללמד את עם ישראל אין ברכה ללא עבודה , עכשיו הזמן שלכם לקחת את המתנה הזו בשתי ידיים ולהתחיל להשקיע בה.

אז עולה המחשבה – אם ברור כי בכל תחום בחיים כמו בדוגמאות הנישואין והעבודה שהבאנו – ללא השקעה , הברכה תהפך לקללה.
אז מה בחיים עצמם? בחיים עצמם אדם לא צריך להשקיע?  בוודאי שכן .
החיים הם ברכה. כל שעה בחיים של בנאדם חולפת ולא תחזור, ואם בנאדם חושב שהוא הגיע לחיים פה , לא בשביל להשקיע באותה "ברכה" שקיבל, בחיים שקיבל, אלא לחיות בגישת: "תשמע אני לא מעניין אותי יותר מדי.. אני באתי להתפנן" , "אותי אחי מעניין רק להנות מהחיים מה צריך יותר" , "אין לי מה לחשוב יותר מדי על משמעויות, חיים רק פעם אחת" – אדם כזה יהפוך את חייו מברכה לקללה.

ולכן חשוב להבין את התובנה הזאת  – שהגענו פה לחיים בכדי להשקיע בהם. בכדי לעמול על עצמנו, ולא לתת להם לחלוף ככה סתם..
כיצד ? במה צריך אדם להשקיע?   זה כבר דיון אחר…
התובנה כאן היא לא על מה ואיך יש להשקיע.  התובנה היא הצורך בעבודה ובהשקעה בחיים עצמם.

הנקודה השנייה:

"ראה אנכי נותן לפניכם ברכה ו קללה" – כאן האות ו' משמעת כ ו' המציינת מילים נרדפות. כמו שנהוג לאמר "הוד והדר" , "גדול ואדיר" , שם ה אות ו' משמשת כ ו המחברת בין מילים נרדפות , גם כאן האות ו בעצם הופכת את המילים ברכה ו קללה למילים נרדפות.   אבל איך זה יכול להיות? הרי ידוע שברכה וקללה זה בתכלס הפכים.
הסבר: ידוע שהמון פעמים בחיים , מה שנראה בתחילה כ "קללה" , בסוף מתגלה כברכה גדולה.
לדוגמא – אדם מפוטר מהעבודה… הוא מבואססס , אומר לעצמו: מה אני יעשה עכשיו.. איך אני אמצא עבודה כזו וכו'.. ופתאום, חודשיים אחרכך הוא מוצא עבודה הרבה יותר טובה משהייתה לו . והוא מבסוט חבל על הזמן.
במצב כזה ברור שהפיטורין הראשונים היו בעצם ברכה במסווה של קללה.

דוגמא נוספת היא להיפרד מחברה. כולנו יודעים איך זה.. בהתחלה אתה שבור.. עובר חודש חודשיים.. לאט לאט מתאוששים ובסוף אדם יכול בכלל אחרי תקופה להכיר את אשת חלומותיו. גם כאן ברור כי השבר הראשוני היה בעצם ברכה במסווה של קללה.

ולכן משה רבינו בא ללמד את עם ישראל בנקודה הזו – אל תתרגשו!   אין ספק שבהקמת המדינה ובהקמת האומה יהיו קשיים. לא יהיה פשוט..
גם כאשר אדם משקיע ועומל , לא תמיד הכל הולך במאה אחוז כפי שציפה.. יש ירידות ועליות .
אבל אתם חייבים להפנים את התובנה הזו  – שכל קללה, היא טומנת בחובה ברכה! ולכן גם במצבים קשים לא צריך להתייאש. יש להסתכל על הכוס המלאה , על מה שכן יש.. להרים ראש ולהמשיך הלאה.
אדם שחי את חייו בצורה כזו – לעולם לא יפול לייאוש , לבדידות ולעצבות.
תמיד גם כשלא כלכך הולך.. הוא יידע להשאר עם הרגליים  על הקרקע ולהחזיר עצמו מהר מאוד ל TOP

והנקודה השלישית היא הנקודה שאני אישית הכי אוהב:

למה משה רבינו משתמש בתחילת הפסוק בלשון "ראה".  כלומר בלשון יחיד.  הרי הגיוני יותר שהיה כתוב "ראו אנכי נותן לפניכם.."

אם כן למה משתמש דווקא בלשון יחיד? ………..
בכדי לנסות לענות נשאל את עצמנו –   למי משה רבינו בעצם מדבר?
משה רבינו מדבר אל עם ישראל , כלומר הוא מדבר אל כל יהודי.
ובעצם משה רבינו פונה אישית לכל יהודי ואומר לו "ראה!, תסתכל על עצמך! אתה מיוחד – אתה יהודי! "

כמה איכויות, כמה יצירתיות, כמה כוחות חיים יש ביהודי, כמה יהודי זה דבר מיוחד. יהודי זה פצצת אנרגיה .
וכאן משה רבינו בעצם רומז לכל יהודי . יש בך כל כך הרבה – רק דע לאן לנתב את זה!
קח את היכולות האדירות האלה שהקב"ה טבע בעם ישראל – והכוון אותם לעשיית טוב.

לסיכום,
ראינו כמה ניתן ללמוד ולקחת לחיים רק מפסוק אחד בודד בתורה הנפלאה ,
1. לכל ברכה "קשורה" גם קללה – צריך לעמול ולהשקיע כדי לשמור על הברכה ולהרחיק את הקללה.
2. בכל קללה יש גם ברכה סמויה  – זו הגישה אותה צריך אדם לאמץ לחייו , כך גם במצבים פחות טובים בחייו, ידע האדם להתחזק במהרה.
3. ביהודי יש כוחות נפש אדירים – עלינו לזכור שאת הכוחות האלה יש לנתב תמיד לברכה ולא לקללה.

יהיה רצון שנזכה שתשרה עלינו תמיד רק ברכה!

(נשלח ע"י עומר שהם)

דברי תורה נוספים בקטגוריות של דבר תורה זה
  • "פתוח תפתח"
  • איסור הנאה מעבודה זרה
  • שחיטת חולין ושחיטת קדשים
  • איסור אכילת דם, בהלכה ובאגדה
  • "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה" – משמיעה לראייה
  • "ודרשת וחקרת ושאלת היטב והנה אמת נכון הדבר נעשתה התועבה הזאת בקרבך" (יג, טו)
  • אכילת בשר-תאווה במדבר
  • https://www.vorts.co.il/wp-content/uploads/MagenDavidS1-e1367510016159.jpg לחצו כאן כדי להוריד את המודעה של וורטס! (230KB)
    רוצים לעזור? הורידו את הקובץ, הדפיסו ותלו על לוח מודעות ציבורי ליד בית הכנסת או בית הספר במקום מגוריכם, ועזרו לנו להפיץ את דבר קיומו של האתר לאנשים נוספים.