משל מתוק מדבש – על שלושה שותפים שבאדם
שלושה שותפים באדם. אביו, אימו והקדוש ברוך הוא.
כתבה התורה: איש אמו ואביו תראו ואת שבתותי תשמורו. והעיר רשי על המקום שאם יאמר לו אביו: תחטא, אין לשמוע לו, שנאמר "את שבתותי תשמורו".
מדוע? אם שלושה שותפים הם, שישמע לכל אחד בצורה שווה? מדוע שיקשיב לאחד יותר מלשני?
משל למלך שחלתה ביתו ונטתה למות. חיפשו באותה המדינה מי שירפא אותה ולא מצאו. פירסם המלך את דבר החולי בכל המדינות כולן והבטיח את ביתו לאישה למי שימצא רפואה למחלתה.
במדינה רחוקה מאוד שמע רופא מומחה על מחלתה ומיד רצה לצאת לדרך לרפאותה. אולם המדינה ההיא היתה רחוקה כל כך שאיש לא ידע כיצד להגיע אל אותה המדינה של המלך והבת.
רק איש אחד בכל המדינה ידע את הדרכים והשבילים המובילים בין שתי המדינות.
אך מאחר והמדינה ההיא היתה רחוקה, היה צורך בסוסים מהירים וחזקים שיביאו את הרופא מספיק מהר בכדי שירפא את הנסיכה.
רק לאיש אחד באותה מדינה היו סוסים איכותיים וטובים שיצלחו את הדרך במהירות.
חברו שלושתם ויצאו לדרך- הרופא, הנווט והסייס.
הם הגיעו בשלום והצליחו לרפא את בת המלך.
שאל המלך את ביתו: במי תבחרי שיהיה לך לאיש? הרי כל אחד ואחד מהם היה שותף בהצלתך ובלעדיו לא היית בריאה היום!
ענתה הבת בחוכמתה: אבחר ברופא. שהרי עכשיו כשהוא כבר פה, הוא היחיד שיוכל להצילני אם אהיה חולה שוב.
כך בעניין שלושת השותפים. מאחר והגיע האדם לעולם וכבר ניתנו בו נפש וגוף, רק הקדוש ברוך הוא יכול להצילו מעתה ואילך.
(נשלח ע"י חנן ברמן)