השבת והמשכן
סמיכות הפרשיות בין קדושת השבת לבין בניית המשכן בתחילת פרשתנו אומרת דרשני. ניתן לראות אותה כסמיכות טכנית בלבד, הבאה ללמד את ההלכה שמלאכות המשכן, הן ודווקא הן, אסורות בשבת. ננסה לבחון קשר מהותי בין השבת למשכן.
השבת פותחת כאן את מלאכת המשכן. בתחילת התורה (בראשית ב') השבת פותחת את פרשת גן העדן. גן העדן בנוי בתורה במבנה של המשכן. מקראות רבים מוכיחים זאת. לעניות דעתי גם ההדגשה על הבדולח בגן העדן רומזת על צנצנת המן, שעינו כעין הבדולח, וכן אבן השוהם רומזת על האפוד. הפסוק המכריע הוא 'וישכן מקדם לגן עדן את הכרובים… לשמור את דרך עץ החיים' כשם שהכרובים במשכן שומרים על התורה שהיא עץ החיים. כל הנבואה ביחזקאל כ"ח עוסקת בכך, וכן נבואות רבות נוספות, כיחזקאל מ"ז ועוד. גן העדן לא נכחד. הוא קיים באוהלי האבות ואחר כאן במשכן ובמקדש.
התורה כורכת את קדושת גן העדן ואחר כך את קדושת המשכן בקדושת השבת משום שקדושת המקום קשורה לקדושת הזמן. הזמן והמקום הם שני המרחבים שהאדם חי בתוכם. הם שני המרחבים שהקב"ה צמצם באורח פלא, שאינו מובן לנו, את שכינתו אליהם. היחס בין השניים בפרשתנו נראה כמו מצווה ושכרה או מצווה וייעודה. ה' מזהיר אותנו על השבת, והיא הנקראת 'אות ברית ביני וביניכם לדורותיכם לדעת כי אני ה' מקדישכם' 'ביני ובין בני ישראל לדורותם ברית עולם'. זוהי זהותנו היהודית – שמירת השבת. השבת בתחילת פרשתנו נאמרת בלשון 'ויקהל' כמו מעמד הר סיני – 'הקהל לי את העם' וכמו מצוות הקהל אחת לשבע שנים. לכן חומרתה הגדולה באיסור כרת וסקילה. זוהי קדושת הזמן. ייעודה הוא קדושת המקום – המשכן. בלשון עממית: אם תשמרו את השבת – אשרה שכינתי ביניכם.
יחס זה גורם לכך שחייבת להיות ברורה עדיפותה של השבת על בניית המשכן. השבת חייבת להישמר בעת בניית המשכן, שהרי כל השראת השכינה במשכן תלויה בשמירת השבת. לכן יש משמעות פנימית לכך שמלאכות המשכן אסורות בשבת. נאמר את הדברים בצורה מעט ציורית – המלאכה היסודית ביותר של בניית המשכן, חפירת היסודות של המשכן, היא שמירת השבת. לכן דווקא מלאכות המשכן נאסרו בשבת.
נשוב במילה אחת לקדושת הזמן וקדושת המקום: המילה 'בראשית' היא צמצום כבודו של ה' אל מסגרת הזמן. עד שלא נברא הזמן לא הייתה 'ראשית'. רק אחרי צמצום כבודו למסגרת הזמן, הוא צומצם גם אל מסגרת המקום – השמים והארץ. לכן הקדושה נכנסה קודם לזמן, לשבת, ורק אחר כך לגן העדן. עסקנו ברעיון מופשט ומסובך. נעבור לרעיון פשוט וקצר על הקשר בין השבת והמשכן, מלאכות השבת ומלאכות המשכן. השבת היא זכר לבריאת השמים והארץ וכל אשר בם, שהקב"ה ברא עבור האדם, כדי שיהיה לו מקום לדור בו. המשכן הוא בית שהאדם יוצר עבור בורא עולם, כביכול כדי שיהיה לו מקום לדור בו. העדפת השבת על המשכן משמעה – הידיעה על כך שהקב"ה ברא מקום לאדם, שהיא האמת – חשובה מן הידיעה שהאדם יוצר מקום לקב"ה, שהיא 'כביכול' בלבד.
(הרב יעקב מדן. נשלח ע"י ישיבת הר עציון. המאמר הופיע לראשונה בדף קשר גליון מס' 1635, שבת פרשת ויקהל-פקודי-החדש, כ"ה באדר תש"פ. כל הזכויות שמורות לישיבה ולרב)