"כי חנני אלוהים"

בפגישה בין עשו ליעקב, טורח יעקב להדגיש בפני עשו כי כל אשר לו, מידי השם הוא.

בפעם הראשונה הדבר מתרחש כאשר עשו תוהה בקול, לגבי הנשים והילדים אשר עם יעקב. יעקב משיב לו: "הילדים אשר חנן אלוהים את עבדך".

הדבר חוזר על עצמו, כאשר יעקב מפציר בעשו שיקח את מנחתו מידו: "קח נא את ברכתי אשר הבאתי לך, כי חנני אלוהים, וכי יש לי כל".

מה שיעקב עושה כאן הינו כלל גדול בתורה; להכיר תודה לשם על כל מה שיש לנו. אלא שיעקב לא מסתפק בכך, אלא מבקש להאציל מהברכה שבה התברך, גם על עשו.

ללמדנו שני דברים: הראשון מתכתב עם נדרו של יעקב שהבטיח להפריש מעשר מכל מה שיתברך בו, הזכור לנו מהפרשה הקודמת. והשני, כי יתכן ויעקב ביקש "להכשיר" את הברכה שקיבל מיצחק אביהם כביכול בעורמה. השימוש במילה "ברכתי" מרמז לנו על כך.

(נשלח ע"י הלנה ברבי)

דברי תורה נוספים בקטגוריות של דבר תורה זה
  • יחסים דו ערכיים
  • אין כ-אל (אלא) ישורון
  • זמן מול חומר
  • "ויבא יעקב שלם עיר שכם" (לג, יח)
  • "באנו אל אחיך אל עשיו" – על קרבה מסוכנת
  • היתכן לומר שבמאבק בין יעקב לשרו של עשו שניהם יצאו נשכרים?
  • גשר שוק ומרחץ
  • https://www.vorts.co.il/wp-content/uploads/MagenDavidS1-e1367510016159.jpg לחצו כאן כדי להוריד את המודעה של וורטס! (230KB)
    רוצים לעזור? הורידו את הקובץ, הדפיסו ותלו על לוח מודעות ציבורי ליד בית הכנסת או בית הספר במקום מגוריכם, ועזרו לנו להפיץ את דבר קיומו של האתר לאנשים נוספים.