מרכז העולם כולו…

אנו מרבים להתפלל על בניין בית המקדש, שרים "ייבנה המקדש", מתאבלים על חורבן המקדש, ומסיימים דרשות באיחולים לבניין המקדש; אבל האם אנו באמת חשים את משמעותו האמיתית בחיי האומה והפרט?
אולי זה בדיוק מה שקרה לנו – כמעט אלפיים שנות גלות הרחיקו אותנו ממשמעותו של בית המקדש, ממקומו המרכזי בהוויה היהודית, מהיותו הלב הפועם של החיים היהודיים, מהקדושה ששרתה בו ומהאור שקרן ממנו לעולם כולו.
חשיבותו של בית המקדש נובעת בראש ובראשונה מהמצוות הרבות הקשורות בו. בהעדר בית המקדש, חיי התורה והמצוות שלנו חלקיים מאוד וחסרים. מקובל לדבר על תרי"ג מצוות, אבל בימינו אפשר לקיים רק כשליש משש-מאות ושלוש-עשרה המצוות. מרבית המצוות האחרות יכולות להתקיים רק סביב בית המקדש.
השאיפה לבניין המקדש נובעת קודם כל מן הרצון להיות יהודים שלמים. היהדות איננה תפילין ושבת בלבד, אלא גם קורבן התמיד, לחם הפנים ומנורת המאור וכו'.. על כל אלה אנחנו יכולים עכשיו רק ללמוד ולחלום. ומכיוון שהתורה היא תורת חיים, תורה שצריכה להיות מיושמת בתוך המציאות, אנחנו מחכים ומצפים להתממשותה המלאה, בבניין המקדש.
בית המקדש איננו רק מקום לעבודת הבורא, אלא הוא המקום שבו הקב"ה שוכן ומתגלה לעמו. אחת ממצוות התורה היא העלייה לרגל – "לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹוקֶיךָ שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה". חז"ל אומרים: "כשם שבה לֵרָאוֹת, כך בא לִרְאוֹת". כלומר, כשם שיהודי בא למקדש כדי להראות את עצמו לפני האלוקים, כך בא לראות "אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹוקֶיך" – לראות את פני השכינה.
המשנה מתארת את עשרת הניסים שהיו מתחוללים תדיר בבית המקדש. כל עולה לרגל היה רואה את חוקי הטבע משתנים. הוא לא היה נזקק לאמונה – הדברים היו גלויים לעיניים.
הכל היו רואים את השכינה האלוקית שורה בבית המקדש, ביטוי להשראת השכינה בעם ישראל, וממנו הייתה האורה יוצאת לכל העולם כולו. אנו מצפים ומייחלים לבניין בית המקדש, משום שאז "ותחזנה עינינו" בשובו של הקדוש ברוך הוא לציון.
בית המקדש יהיה מרכז של אור לעולם כולו, כדיברי הנביא ישעיהו: "כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים." חז"ל אמרו שלוּ היו הגויים יודעים כמה ברכה ושפע הם מקבלים מבית המקדש, הם היו מקיפים אותו בשרשרת אנושית חיה כדי להגן עליו. בית המקדש יהיה מרכז הקדושה והאמונה של האנושות כולה.
לכן אנחנו אבלים ביום זה, יום החורבן והגלות, עוסקים בתודעת המקדש ומייחלים ליום שייבנה על-ידי משיח צדקנו, בגאולה הקרובה.
(מובא מגדולי דורנו ע"י דניאל באבאייב. ומוקדש שנזכה ב"ה למיקדש השלישי ולגאולה הפרטית והכללית השלימה של כל עם ישראל במהירה!)