"מבחן המעשה"

הדפסה הדפסה

לא פעם אנו עומדים בפני הרצון ליזום משהו חדש, לנסות, להתחיל.. ובדרך כלל הדבר הראשון שקופץ לנו לראש הוא: מה אני כבר יכול לעשות? אני סך הכל אדם קטן,  ומה אני יכול לתרום בלי ידע מקצועי, בלי תקציב, בלי.. בלי.. איך אשרוד את "מבחן התוצאה"?

בפרשת שמות התורה מגלה לנו סוד, אין כזה מדיד מבחן התוצאה! דמיינו את עצמכם צועדים על שפת היאור כבת פרעה. והנכם מביטים למרחב ורואים תיבה שטה במים אי שם, בעומק. היש הגיון בנסיון נואש להושיט יד? כל בר דעת מבין, שאם אין לך אפשרות אין טעם לנסות? אך בת פרעה "שולחת את אמתה" ובלי הגיון מצליחה להגיע לתוצאה של"ותקחה, ותפתח ותראהו את הילד"

פרשת תחילת הגלות, רומזת לנו "כרפואה למכה" מה מוטל עלינו לעשות כדי להצליח. ה' רוצה לראות שאנחנו "סרים לראות, מדוע לא יבער הסנה" הוא רוצה שנ"קח את ידינו ונאחוז בזנבו" של הנחש ש"נסנו מפניו". גם אם אין לנו מושג כיצד נשיג את התוצאה, כל כבאי יאמר לכם, שאם אין לך כיצד לעזור, תברח! מדוע לסור לראות כיצד יבער? כל לוכד נחשים יסביר לכם שלאחוז נחש בזנבו, זו הכשה מובטחת. אבל הקב"ה חפץ "במעשה" הוא רוצה את הדרך שלנו, את המאמצים שלנו, את האכפתיות למה שקורה מסביבינו, ואת הנכונות לעשות כל מה שביכלותינו, ללא שום קשר לתוצאה.

כנראה שגם לגדולי האומה הדבר היה לא קל, המקום היחיד שהתורה כותבת "ויחר אף ה' במשה" היה בשיאו של הויכוח בנושא זה. משה מנסה בכל דרך להתחמק להעביר את שליחותו אל פרעה, למישהו מוכשר ממנו. כיצד אצליח לעמוד "במבחן התוצאה" ולשכנע את פרעה להוציא את בנ"י ממצרים? הרי "לא איש דברים אנכי גם מתמול גם משלשום"ואני ממש "כבד פה וכבד לשון" זה לא מקצועי, זה לא מכובד, זה לא ישיג את המטרה ! וה' עונה לו בצורה כ"כ נחרצת "מי שם פה לאדם, או מי ישום אלם או חרש או פקח או עיוור הלא אנכי ה' " מי בקש ממך להביא תוצאות?  מי בקש ממך לשכנע? ביקשתי שתדבר! יש לך פה? תשתמש בו! וכשאנחנו נעמוד ב"מבחן המעשה" הקב"ה ששם לנו את היכולת לפעול, ורק הוא יודע איזה תוצאה אמורה לצאת מהמאמץ שלנו, הוא יודע ש"לא עלינו המלאכה לגמור" אך גם "אין אנו רשאים להבטל ממנה" והוא ישמע את תפילתינו, גם כשלא נעשה שום פעולה שאמורה לעזור לנו, אלא רק "נאנח מן העבודה"  הוא יגרום ליד המושטת "שתשתרבב אמות הרבה", הוא יתגלה אלינו כ"שנסור לראות" ו"כשנצא אל אחינו לראות בסבלותם", הוא יהפוך את "הנחש למטה בכפינו כשנאחז בזנבו", הוא ישכנע, גם כשלא נדבר  בצורה מושלמת. וגם כשזה נראה ש"מאז שבאתי ועשיתי הרע לעם הזה" נזכור שיום יבוא והוא "יתקע בשופר גדול ובאו האובדים.. והנידחים.. וישתחוו לה' בהר הקודש בירושלים"

(הרב אברהם רינת)

דברי תורה נוספים בקטגוריות של דבר תורה זה
  • גאולה שלא בדרך הטבע
  • לא להתמהמה!
  • "וכאשר יענו אתו כן ירבה וכן יפרץ" (א, יב)
  • מדוע ברח משה דווקא אל יתרו?
  • "הבה נתחכמה לו" – מתחכום יתר לכישלון
  • יראה וראיה בפרשת שמות
  • מנהיג אמיתי
  • https://www.vorts.co.il/wp-content/uploads/MagenDavidS1-e1367510016159.jpg לחצו כאן כדי להוריד את המודעה של וורטס! (230KB)
    רוצים לעזור? הורידו את הקובץ, הדפיסו ותלו על לוח מודעות ציבורי ליד בית הכנסת או בית הספר במקום מגוריכם, ועזרו לנו להפיץ את דבר קיומו של האתר לאנשים נוספים.