חטא המרגלים

הדפסה הדפסה

ידוע שחטאם העיקרי של המרגלים היה לשון הרע שהוציאו על ארץ ישראל. עם זאת, הרבה פירושים מנסים להסביר מה גרם להם להגיע לידי החטא הזה, ואיך הצליחו לסחוף את העם אחריהם.
ה"חפץ חיים", ה"מומחה" לענייני לשון הרע, מנסה להסביר בספרו את מהות מה שהביא אותם להתנהג כמו שהתנהגו ונותר הסבר מעניין על המניעים שלהם, שגם אצלנו נמצאים לפעמים.

איך זה יתכן, שואל ה"חפץ חיים", שקבוצה כזו של ראשי ישראל טעו באופן כה חד והטעו כך את כל ישראל? לא רק זאת, אלא שגם את הסנהדרין הטעו, שכתוב על הפסוק "ותשא כל העדה ויתנו את קולם וגו'", פרש רש"י: סנהדראות.
ויותר מזה, שאמרו גם "כי חזק הוא ממנו" וכתבו על זה חז"ל בגמרא בערכין, שאמרו שלכאורה הקב"ה בעצמו אינו יכול להתגבר מול האויבים שם. איך הגיעו לידי אמירות כאלה, שלכאורה נראות שטות גמורה מבחינה אמונית?

אלא שהבעיה העיקרית שהתעוררה היתה שהמרגלים אמרו לעצמם כך:
העם החזק שיש כאן בארץ, הגבורים הגדולים, אותם אפשר לנצח רק מי שיש לו זכות גדולה מאוד, שהוא צדיק וקדוש. ואנחנו, מה אנחנו? אנחנו לא צדיקים. הרי לא מזמן עשינו את העגל, והתאווינו לבשר ועוד כל מיני חטאים (למרות שכבר חזרו עליהם בתשובה אז), ואין לנו סיכוי. אנחנו לא ראויים לכבוש את הארץ.
לכן הן אומרים "אפס כי עז העם" – בשביל לנצח עם עז כזה, צריך זכות גדולה – "עמלק יושב בארץ הנגב" – ובשביל לנצח את עמלק, ראינו כבר, צריך את זכותו של משה רבינו, שכידוע כבר על פי נבואת אלד ומידד, לא יכנס לארץ.

כלב מנסה להוכיח שאין זה כך, ושכמו שהקב"ה קרע את הים (למרות שבני ישראל המרו על הים) והוריד את המן (שגם זה היה אחרי תלונה), גם עכשיו יצליח העם לעלות ולכבוש את הארץ. אבל המרגלים אומרים לעם: "חזק הוא ממנו" – מתי הקב"ה מגרש אומה מאדמתה? כשהוא מוצא טובה ממנה! אבל אנחנו, שחטאנו, בשבילנו הוא לא יכלה אומות גדולות מהארץ, ורק אם היינו צדיקים הוא היה "יכול" לגרש אותם מפנינו.
ואז, כאשר ראו המרגלים שהעם לא בטוח מה לחשוב, נגררו כבר ללשון הרע ברור על הארץ עצמה ואמרו שאווירה רע ושהיא מזיקה לבריות ושראו שם את הנפילים וכו'.

הסנהדראות בכו גם הם, כי כל שאדם חשוב יותר, הוא יותר רואה את ערכו הנמוך, ולכן הם גם קיבלו את טענת המרגלים ש"איננו ראויים".

יהושוע וכלב עוד ניסו לומר לעם שהקב"ה לא מתנה את הכניסה לארץ בכך שהעם חייב להיות צדיק. רק לא להיות מורד – "אך בה' אל תמרודו", ושהארץ עצמה טובה מאוד מאוד, אך העם לא מקבל את דעתם.

גם לנו יש הרבה פעמים יצר הרע כמו של המרגלים.
בדיוק כמו שלפעמים אנחנו מנסים לשכנע את עצמנו שאנחנו הטובים ביותר, הרבה פעמים, אנחנו משכנעים את עצמנו שאנחנו לא טובים מספיק לא "צדיקים" מספיק או לא ראויים לעשות פעולות מסוימות. "זה לא בשבילי" אנחנו אומרים "זה למי שהוא באמת אדם ראוי." ומשתמשים בזה בתור תירוץ לבינוניות או כתירוץ לחוסר העשיה שלנו.
אם יש משהו שניתן ללמוד ממעשה המרגלים לימינו, מלבד הכוח של לשון הרע, זה הזהירות מצניעות מזויפת כלפי אחרים וגם כלפי עצמנו.כדי לעשות את הדבר הנכון לא צריך להיות "ראויים". לפעמים צריך פשוט לעשות את הדבר הנכון, ולהאמין בעצמך.

 (על פי ספר "שמירת הלשון" של החפץ חיים, חלק שני, פרשת שלח (עמ' ריד))

דברי תורה נוספים בקטגוריות של דבר תורה זה
  • מי שלח את המרגלים?
  • "ותצפנהו שלשה ירחים"
  • המרגלים והאחדות
  • רחל והמרגלים
  • אדם ועולם הטבע
  • כפיות טובה והכרת הטוב
  • המרגלים והמעפילים
  • https://www.vorts.co.il/wp-content/uploads/MagenDavidS1-e1367510016159.jpg לחצו כאן כדי להוריד את המודעה של וורטס! (230KB)
    רוצים לעזור? הורידו את הקובץ, הדפיסו ותלו על לוח מודעות ציבורי ליד בית הכנסת או בית הספר במקום מגוריכם, ועזרו לנו להפיץ את דבר קיומו של האתר לאנשים נוספים.

    כתיבת תגובה