ברוך אתה בעיר

אומר המידרש על הפסוק "ברוך אתה בעיר" –  "בעיר- בשכר המיצוות שאתה עושה בעיר".
יש בני אדם שמקיימים תורה ומיצוות בביתם פנימה, אולם כאשר הם באים בין הבריות מתביישים הם בדתם שמא יאמרו עליהם שהם "חשוכים" או "שייכים לעבר" ולא מתאימים לחיים המודרנים.
על כן אומר הכותב "ברוך אתה בעיר" כלומר רק אם לא תבוש ותקיים את המצוות גם בעיר, לעיניי כל הבריות ללא חשש מפני מה שיאמר ההמון, אז תהיה ברוך.
על כך אומר הרמ"א בסימן הראשון ב"שולחן ערוך" "לא יתבייש מפני בני האדם המלעיגים עליו בעבודת השם" עשיית המצוות בעיר בפרהסיא גורמת לקידוש שם שמים ומשפעיה על החברה.
יהודי אמיתי לא צריך להיות ירא שמים רק בפני עצמו אלא עליו להשתדל ולעשות הכול כדי להשפיע גם על סביבתו. על הצדיק לדאוג לכך שגם בעיר יקיימו תורה ומצוות.
יהי רצון שכל אחד ואחת מאיתנו יזכה לקיים את המאמר "הווה עז כנמר" ושלא נתביש ביראת השם שלנו אלא נלך בה בגאון ונפיץ אותה לכול הסביבה שלנו.

(בשם אסף רז)