תמים תהיה – תוכו כברו

בפרשת שופטים אנו מוצאים את הציווי "תמים תיהיה עם ה´ אלוקיך".
צריך להתמקד בנקודה מסוימת העולה מציווי זה. משמעות המילה "תמים" מבטאת אדם שלם,אדם שתוכו כברו, כלומר אדם אמיתי שחיצוניות שלו דומה למה שיש בו בפנים. אין הכוונה במשמעות זו להוציא את הצבוע, עליו כלל אין אנו מדברים אלא הכוונה היא לסוגי אנשים אחרים.

ישנם אנשים המקיימים מצוות, מתפללים, לומדים תורה, וכו… אבל אין הדבר בא לידי ביטוי בפנימיותם שם אין הדבר מורגש. עבודת ה´ צריכה לפעול ולהשפיע גם על פנימיות האדם. שמחה ורגש פנימי הם חלק בלתי נפרד מעבודת השם. עליהם נאמר : "תמים תיהיה " שיהיה תוכם כברם, שפנימיותם תיהיה מושפעת ממעשיהם החיצונים.

 ישנם בני אדם שבפנימיותם הם מאמינים בבורא עולם, שזה מספיק, ואין משמעות לקיום המצוות המעשיות. גם אדם מסוג זה חסר הוא, וגם עליו נאמר "תמים תיהיה" שיהיה ברוו כתוכו.

ישנו סוג נוסף של אנשים אלה הם המיתביישים. הם יודעים על חשיבות עבודת ה´ וקיום המצוות, אבל מחמת הבושה מההמון הם אינם מראים זאת מבחוץ אלא רק בסתר.כלפי חוץ הם מיתנהגים ככל ההמון. גם על אלו נאמר הציווי "תמים תיהיה" שחייו בחוץ יהיו לפי מחשבתו ומעשיו הפנימים ללא בושה מההמון.
יהי רצון שנזכה להיות תמימים בעבודת ה'.

(בשם אסף רז)