בטח באחד ואל תפחד

בסוף פרשת חקת, יש את "שירת הבאר", שירה שאם רש"י לא היה מסביר לנו מהי, ומה מהותה, לעולם לא היינו יודעים מפשט הפסוקים מה קרה ומה פשרה.

"על כן יאמר בספר מלחמות ה', את והב בסופה ואת הנחלים ארנון. ואשד הנחלים אשר נטה לשבת ער ונשען לגבול מואב" (במדבר כא. יד-טו) לפי פירוש רש"י מדובר על הצלה גדולה שהציל הקדוש ברוך הוא את ישראל בכניסתם לארץ, והרג בדרך נס, את האמוריים -שהתכוננו להרוג את עם ישראל כאשר יעברו עם ישראל בנקיק צר, בדרכם לארץ ישראל. בעוד האמוראים שולטים עליהם למעלה עם סלעים וחיצים וכלי מלחמה, עשה הקדוש ברוך הוא נס וזזו ההרים ומעכו אותם, ולא הרגיש ישראל בדבר אפילו!!
אמר ה', מי יגלה סוד זה לבני ישראל? הבאר- היא תגלה! העלתה הבאר את דם ההרוגים ואיברי ההרוגים, בכדי שבני ישראל ידעו שנעשה להם נס ואז שרו ישראל את שירת הבאר: "אז ישיר ישראל את השירה הזאת עלי באר ענו לה באר חפרוה שרים כרוה נדיבי העם במחוקק במשענותם וממדבר מתנה" (במדבר כא. יז)
אם היה נס גדול שכזה, למה מסתיר אותו ה' מעם ישראל? למה צריך שליח שיגלה שהיה בכלל?
ישנה סיבה לכך.

אם נסתכל על הפרשה לאחר מכן, פרשת בלק, היה נס גדול אף יותר, ונס זה בכלל לא היה נודע לעם ישראל אלמלא היה הכתוב מספר לנו עליו. זהו נס ההצלה של עם ישראל מקללתו של בלעם הרשע.
למה הקב'ה מסתיר מעם ישראל את ההתרחשויות הללו, ואת ההצלה שהציל את ישראל?
התורה באה ללמד אותנו שלא תמיד ה' יתגלה במציאות כמו שהיה ביציאת מצרים וקריעת ים סוף, הייתה זו התגלות חד פעמית, לפרק זמן מצומצם. התגלות מופתית, ניסית, אבל לא תמידית! ה' לא ישדד את הטבע, ויהפוך סדרי בראשית.
זה מה שהתורה רוצה לרמוז לנו: יצאנו ממצרים, ה' שידד את הטבע ושינה סדרי בראשית, אבל הוא חייב לחזור ולהסתתר. להעלם ב"עולם", בטבע, בכדי שתהיה לאדם בחירה חופשית וניסיון באמונה ובביטחון. ה' אומר לנו, אני נעלם במציאות -אבל אל תפחדו תמשיכו להאמין ולדעת שאני איתכם! למרות שאינני נראה כמו שנראתי לכם ביציאת מצרים או בקרעת ים סוף- אני כאן שומע ומשגיח, ומציל אתכם גם כשאתם לא רואים אותי!! "הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל". גם כשאתם בכלל לא יודעים שאויבים קמים עליכם לקלל אתכם או להזיק לכם- אני ה' שומר ומשגיח מציל ועוזר!
לכן חשוב לזכור זאת בכל פעם שאנחנו חושבים שקטסטרופה כזו או אחרת מתקרבת, לא לדאוג ה' איתנו עוד לפני שידענו על הקטסטרופה, ויהיה איתנו גם אחריה!
בטח באחד- ואל תפחד!!

(טל יקותיאלי. לע"נ מו"ר אבי גד בן אסתר הכ"מ)