"ולקח למטהר… ועץ ארז ושני תולעת ואזוב" (יד, ד)

הדפסה הדפסה

אומר רש"י – "לפי שהנגעים באים על גסות הרוח… מה תקנתו ויתרפא, ישפיל עצמו מגאוותו כתולעת ואזוב", מקשה השפת אמת, אם מדת השפלות היא הכפרה ותקנת החטא, מדוע ציוותה התורה על כך בדרך רמז ולא כתבה בפירוש ישפיל עצמו? ומבאר – שלא כשאר המידות מדת הענווה, כי בעוד שבכל המידות יש חשיבות שאדם יעמול עליהם להשיגם, מדת הענווה צריכה להיות כפועל יוצא, שכאשר יראה האדם בגדלות ד' מיד תגיע אליו מדת הענווה ואפסיות עצמו, אבל אם האדם באמת מחשיב את עצמו, רק ש"מתייגע" למצוא סיבות וטעמים להשפיל עצמו, לא זכה עדיין לדרוך על מפתן הענווה התמה והשפלות האמיתית, ולפיכך אין הכתוב מצווה הפירוש "ישפיל עצמו", אלא בדרך רמז, כי כאמור עיקר עבודת הענווה אינה עבודה לכשעצמה אלא תוצאה מזוך נפשו וטוהר ליבו.

(נשלח ע"י מאור צוברי)

נשלח ב ויקרא, מצורע
דברי תורה נוספים בקטגוריות של דבר תורה זה
  • רפואה רוחנית
  • תיקון הנתק
  • "אין בעל הרחמים נוגע בנפשות תחילה"
  • מדוע נקרא המשיח "מצורע"?
  • תורת המצורע
  • "כנגע נראה לי בבית" - על ראייה סובייקטיבית של בעל הענין
  • הכל טוב
  • http://www.vorts.co.il/wp-content/uploads/MagenDavidS1-e1367510016159.jpg לחצו כאן כדי להוריד את המודעה של וורטס! (212.5KB)
    רוצים לעזור? הורידו את הקובץ, הדפיסו ותלו על לוח מודעות ציבורי ליד בית הכנסת או בית הספר במקום מגוריכם, ועזרו לנו להפיץ את דבר קיומו של האתר לאנשים נוספים.

    וורטס הינו אתר שיתופי לדברי תורה. כל אחד יכול להוסיף דבר תורה קצר בכל אחד ממגוון הנושאים, או לחפש דבר תורה לשבת, לחג או לאירוע משפחתי. באתר קיימים כבר מאות דברי תורה ואתם מוזמנים להוסיף ולזכות את כולם.

    השתדרגנו!

    לרגל הגיעו של האתר ל-1000 דברי תורה עיצבנו אותו מחדש כך שיתאים גם למכשירים סלולריים ועבדנו על שיפור הביצועים וחווית הגלישה. נשמח לשמוע את דעתכם והערותיכם.

    זמנים