וזכרת כי עבד היית

"וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים ויוציאך ה' אלוקך משם ביד חזקה ובזרוע נטויה על כן צוך ה' אלוקיך לעשות את יום השבת"( דברים ה. טו)

רש"י מסביר: "וזכרת כי עבד היית על מנת כן פדעך, שתהיה לו עבד ותשמור מצוותיו" גישה זו של רש"י קצת מתסכלת… היינו עבדים במצריים והחלפנו עבדות בעבדות משובחת לעין ערוך אבל עדיין עבדות- עבדים לה'.

יש להציע פירוש אחר, קצת יותר מעודד. אומרת לנו התורה, יום השבת הוא יום מנוחה, אתה בן חורין, אתה לא עבד. לא עבד של העבודה ולא של התאוות שלך. ואם תאמר מה הבעיה לעבוד בשבת? עבד היית במצרים, וה' הוציאך משם, לא בשביל שתהיה עבד לתאוות שלך, לחומריות. על כן ציוך ה' לעשות את יום השבת, להיות בן חורין אמיתי!

(טל יקותיאלי. לע"נ מו"ר אבי גד בן אסתר הכ"מ)