הכרות מזוית חדשה ומפתיעה עם שרו של עשו
והנה הפעם ראה השטן באופן יוצא מן הכלל שיש אדם מיוחד במינו שהצליח לנצחו, ומכאן הבין מיד איזה נחת רוח אדירה נגרמה בכך לבורא עולם ולכן מיהר לומר שירה. הפעם באופן חריג היתה לו סיבה מיוחדת לעשות זאת. לא כמידת בשר ודם שאינו בעל מידות ואינו שומר תורה ומצוות והיה יכול להיפגע ולהיעלב על כך שנוצח ולחשוב על ההזדמנות הקרובה ביותר בה יוכל להשיב מלחמה שערה ולהתנקם בצד השני.
נמצאנו למדים שבכל פעם שאנו מצליחים להתגבר על יצרנו אע"פ שהחלק הבהמי שבנו בוער בקרבנו ומנסה להניע אותנו לכיוון העבירה, ונמנעים מחטאים ועוונות שעומדים לפנינו אע"פ שהיצר מנסה לשכנע אותנו שזה יעניק לנו סיפוק מיידי גדול, אנחנו גורמים בכך לאושר ושמחה גדולים לא רק לנשמתנו הנצחית ולבורא עולם כי אם גם לשטן עצמו שהגיע לנסות אותנו בשליחות הבורא יתברך, ואף נותנים לו סיבה לשיר לכבוד ד', לשבח אותו יתברך ואף להיות מליץ יושר עבורנו, כפי שאנו אומרים בנוסח התחנון בימי שני וחמישי לפני הוצאת ספר התורה: "ויעמוד מליץ טוב לצדקנו הוא יגיד יושרנו". וכעת ננסה לדמיין את מידת האושר, השמחה ונחת הרוח שיש לבורא עולם מאותו אדם שהשטן משמש כסנגור שלו, מרעיף עליו שבחים וגומר עליו את ההלל.
גם ביום הדין מי שיגש בשמחה לנשמת האדם הצדיק שיגיע לשמים כשזכויותיו רבות מחובותיו ויגלה לה שאין לה כל סיבה לדרגה והמשפט צפוי לעבור בהצלחה זה לא אחר מאשר השטן בכבודו ובעצמו, שהרי אותו אדם גרם אף לו לנחת רוח של יתגלגל כל צער לבוראו מכל הפעמים בהם נשלח לנסותו כדי לבדוק את רמת האמונה, הבטחון, האהבה, היראה והדבקות שלו בבוראו ועד כמה רחוק הוא מוכן ללכת עבורו יתברך.
יוצא מכאן שכאשר האדם חוטא אף אחד לא שמח בכך, לא ד' יתברך, לא האדם עצמו שהוא הנשמה האינסופית שהיא חלק אלוקה ממעל ומהוה את העיקר שבו ואפילו לא השטן אע"פ שהצליח להכשילו, כשלמעשה היה שמח אילו אותו אדם היה מצליח להתגבר עליו, כי בסופו של דבר גם השטן הוא מלאך שרוצה לשמח את ד' יתברך. שנזכה כולנו בכך בעה"י.
עוד דברי תורה בנושא
הסירו את אלהי הנכר יעקב חוזר ומתעסק בדבר אשר צריך לבוא בראש ובראשונה, חינוך ילדיו. הוא מבין שעליו לרדת מן העץ הגבוה של האידיאולוגיה שלו, ולחזור ולעסוק בחינוך.קרא עוד...מלחמה ומוסר: ישראל בארץ לא היה לברכת יצחק על מי לחול עד עתה. רק במעבר יבוק, בעלות השחר, התגלה "ישראל" שעליו תחול הברכה: כאשר הופיע אדם שידע להשתמש ב"ידי עשו" הלוחמות, תוך שמירה על "קול יעקב".קרא עוד...
מתנות קטנות על יצירתו של תלמיד מצטיין: הפסיכולוגיה מאחורי מפגש יעקב ועשיו.קרא עוד...
מלחמה ומוסר: ישראל בארץ לא היה לברכת יצחק על מי לחול עד עתה. רק במעבר יבוק, בעלות השחר, התגלה "ישראל" שעליו תחול הברכה: כאשר הופיע אדם שידע להשתמש ב"ידי עשו" הלוחמות, תוך שמירה על "קול יעקב".קרא עוד...