הקשר הפנימי בין האדם לארבעת המינים
בכל אדם טמון אוצר בלום שנמצא עמוק בתוך תיבתו האנושית, שזקוקה לפעמים לכמה "חבטות" מילוליות רגישות כדי לנפץ את קוד הסתרים, שמונע מהמנעול הפנימי שבו להיפתח ולאפשר לכולם ליהנות מכל מה שאצור עמוק בפנים, וכשיבוא היום וכל השפע הרוחני-נשמתי המופלא הזה יפרוץ החוצה, הגילוי עתיד להפתיע לא רק את סביבתו הקרובה אלא גם את בעל האוצר עצמו שלא היה מודע כלל לעצמו, לפנימיותו, ולכל הכשרונות, היכולות והכלים המדהימים בהם חנן אותו החונן לאדם דעת והמלמד אנוש בינה.
איתא בתורה: "כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה" (דברים כ, יט), וכל אדם יכול להניב פירות איכותיים ונפלאים מעצמו, אך לפעמים הפירות אינם נושרים מעצמם וזה מצריך את האנשים שמסביב לנער את העץ כדי להוציא מהכח אל הפועל את הפוטנציאל העצום שגלום בו ולהביאו לידי ביטוי לטובת כל הצדדים, וכל אדם והדרך היחודית שמתאימה לו כדי להוציא מהכח אל הפועל את הפנימיות העשירה שבו, וצריך לנהוג בחכמה ורגישות למציאת הנתיב הנכון כדי לחדור אל לבו ולגרום לו לצאת מהאפלה שהוא שרוי בה לאור ויתכן שמדובר בצדיק שנשארו לו מספר בודד של נושאים שעליו לתקן בדרך אל השלמות.
חשוב לדעת שרק לאדם שמתוקן באותו ענין יש רשות להוכיח את חברו כדי שהדברים יתקבלו ברוח טובה, שנאמר: "דברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב", ורק אם אותו ענין באמת חשוב לאדם והוא אוחז בו ומשוכנע לגביו יש לו אפשרות להעביר את זה הלאה לצד השני בהצלחה, שהרי מה שגורם לאיש מכירות להצליח בתפקידו יותר מכל דבר אחר זה מידת האמונה שלו במוצר שהוא מוכר, כשאז ההתלהבות שלו מדביקה את הקונים שמתרשמים שאכן כדאי לקנות את מה שמציעים להם, וזה אחד הטעמים לדברי הגמרא: "כל אדם שיש בו יראת שמים דבריו נשמעין, שנאמר (קהלת יב, יג): 'סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר'" (ברכות ו:).
הגישה של "דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם" (משלי ג, יז) לא מזיקה אף פעם ויכולה אף להועיל כשמדובר באנשים בעלי נשמה גבוהה שצמאה לשמוע דברי אלוקים חיים, אך כשמדובר באנשים שהקליפה שלהם היא חזקה, אל לו לאדם להירתע מלדבר איתם על גן עדן וגהינם, ולומדים זאת מהקב"ה בכבודו ובעצמו שבתורה הקדושה שמיועדת לכל בני האדם ללא יוצא מן הכלל לא חסך בקללות ותיאורים קשים שמיוחסים לרשעים שעושים ככל העולה על רוחם ואינם הולכים בדרך ד', התורה והמצוות.
להתרגשות שנחוש כשנראה לנגד עינינו את התוצאה המרשימה שמתאפינת במהפך אנושי מדהים של המחוה הקטנה-גדולה שלנו אין כל מחיר, כשאין כל יחס ישר בין ההשקעה הקטנה לתוצאה הגדולה, גם אם נדמה בטעות שבמקרה מסוים אנו משקיעים מעצמנו הרבה מדי, והדוגמא של זכיה בפרס הראשון בפיס ביחס לסכום הזעום שהושקע בשליחת הטופס היא קטנה מדי לצורך המחשת הענין, מאחר וכל ההון הגשמי הוא ארעי ונשאר כאן בעוה"ז, ולעומת זאת את עיקר השכר של כל המצוות והמעשים הטובים מקבלים בעוה"ב במושגים של נצח ואינסוף.