השגחת הבורא ליוסף

אם היינו רואים מה שאחיו של יוסף הצדיק עשו לו בזמן אמת חלק היו אומרים שזה מעשה איום ונורא שאסור לעשות אותו בשום פנים ואופן וחלק היו תוהים כיצד יתכן שהקב"ה מאפשר לדבר כזה להתרחש במציאות ועוד לאדם כזה צדיק, אלא שחשבתי לומר שבדומה למגילת אסתר ובהרבה מצבים נוספים גם כאן קל יותר להיות חכמים יותר לאחר מעשה כשהתמונה השלמה מתבארת ורצון ד' מתגלה, והנה כמה דברים חשובים ונפלאים שהתגלגלו בעקבות מכירתו של יוסף למצרים:

1. קידוש ד' גדול מכל מה שיוסף הצדיק הצליח לעשות במצרים מהעבדות בבית פוטיפר ועד למלכות על מצרים, והשם הגדול שיצא לו מכך, שנאמר: "טוב שם טוב משמן טוב", וגם שכתר שם טוב הוא הגדול מכולם, אף יותר מכתר תורה, כתר כהונה וכתר מלכות, ומתוך כך זה עשה שם טוב לכל עם ישראל שהתקבלו בברכה כאורחים רצויים ומכובדים.

2. קיבלנו שיעור לאיזו דרגה של שליטה על היצר יכול אדם שבוטח ודבק בבוראו להגיע, ואז לאילו מעלות ודרגות נפלאות הוא זוכה בזכות זה.

3. הרב יאשיהו יוסף פינטו אומר שראוי היה יעקב אבינו שירד למצרים בשלשלאות והקב"ה ריחם עליו וגלגל את כל הסיפור הזה כדי שהדבר הזה לא יתרחש. עכ"ד. וכך זכה יוסף הצדיק שדרכו נמנע בזיון גדול לבכיר האבות ממנו יצאו 12 שבטי ישראל, ובכך זכה גם לעשות מצות כיבוד הורים מיוחדת וחשובה במיוחד.

4. מכח עמידתו המוצלחת של יוסף בנסיון הקשה של העריות שהציבה בפניו אשת פוטיפר, כל עם ישראל זכה לשמור על עצמו בעניין הזה בכל שנות השעבוד במצרים וניצל מהחטא הנורא, חוץ משלמית בת דברי שבאופן יוצא מן הכלל נפלה בחטא עם גוי מאחר ונהגה לדבר עם כל אחד שלא כמנהג בנות ישראל הכשרות והצנועות.

5. ים סוף הסכים להיפתח לכבוד עם ישראל בזמן שהמצרים דלקו אחריהם לאחר שיצאו ממצרים כשראה את ארונו של יוסף, ואז מידה כנגד מידה: "הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס" (תהלים קיד, ג) כנגד "וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס וַיֵּצֵא הַחוּצָה" (בראשית לט, יב).

נמצאים אנו למדים עד כמה אנו צריכים להיזהר ולהימנע מביקורת כלפי הקב"ה וכל המהלכים שהוא מוביל גם הם נראים תמוהים, לא צודקים ולא חכמים, מאחר וביכולתנו לראות רק חלק מזערי של התמונה הכוללת, והרי אף דיין אמת אינו יכול להכריע את הדין כשחסרים לו רוב הפרטים. לדוגמא, לפני שהעץ המפואר ביותר הגיע למצבו הנוכחי והמרשים הוא היה חייב לעבור את השלב ההכרחי של זרע שנרקב באדמה, וגם לפני שהיין והשמן המשובחים ביותר מגיעים לבתי הלקוחות היה צורך לבצע בתהליך בלתי נמנע בו דורכים על הענבים וסוחטים את הזיתים ורק כך ניתן להגיע לתוצאה הסופית. כל חוזר בתשובה יאמר שהיה שווה לו לחטוף את כל הזעזועים מבורא עולם כדי למצוא את האמת וליישר את אורחות חייו על פיה, שנאמר "כי האדם עץ השדה" ולפעמים צריך לנענע אדם כדי להעירו מהתרדמת בה הוא שקוע, שלא יפספס את כל חייו מבלי להרגיש בכך.

(נשלח ע"י ברוך עינב)