הכול תלוי ב-ל'
בשונה מחמשת הנרות הראשונים של חנוכה אותם אנו מדליקים בקביעות בין התאריכים כה-כט בכסלו, הנר השישי לעומת זאת מודלק בשנים מסוימות ב-ל בכסלו ובאחרות ב-א בטבת. המספר 6 מייצג את הצד החומרי והגשמי בעולם, וכמו הנר השישי שמודלק פעם בכסלו ופעם בטבת כך גם הפרנסה לה זוכה האדם מגיעה פעם כך ופעם כך, כשפעם פלוני זוכה לברכה בגשמיות ופעם אלמוני.
וחשבתי לומר בעה"י שכשם שקיומו או אי קיומו של ל בכסלו באותה שנה הוא זה שקובע אם הנר השישי יודלק בכסלו או בטבת, כך גם ברכת הפרנסה והשפע ברובד החומרי להם האדם זוכה תלויים ב-ל שבעניין הזה מסמלת את [ל]ימוד התורה הקדושה, שהרי כסף נקרא גם "זוזים" מלשון זזים, שטבעם לזוז ממקום למקום.
כנגד הנרות שמדליקים בחנוכה ניתן לומר שפרסנתו של האדם תלויה גם באור בו הוא ממלא את עצמו כפועל יוצא של לימוד התורה ומידת עמלו בה כפי שהזכרנו מקודם, וגם של המצוות והמעשים הטובים שהוא עושה הן מבחינת הכמות והן מבחינת ההידור וכונת הלב, יראת השמים ועבודת המידות שלו.
ידוע שהמילה ה-25 בתורה היא "אור", ואם נדלג עוד 5 מילים למילה ה-30 נמצא את המילה "את", ללמדנו שהתורה הקדושה שהיא חכמת ד' יתברך כוללת בתוכה את הכל מ-"א" ועד "ת", ואלו הן כב אותיות התורה איתם ברא אלוקים את העולם כולו על כל חלקיו ובחינותיו עם כל החכמות הגלומות בו, והרי ידוע שכל החכמות הן שפחות של התורה הקדושה שמהוה את המקור לכולן, וראיה לכך ניתן למצוא בקרב חכמי ישראל בכל הדורות שהיו בקיאים בכל חכמות העולם מבלי לקרוא ולו מילה אחת בספר חיצוני כלשהו, ומי שבקיא בכל חלקי התורה בקיא בהכל, כשידועים סיפורים רבים על דוקטורים ופרופסורים ידועים מתחומים רבים ומגוונים שהיו באים להתיעץ עם חכמי התורה בתחומי התמחותם מאחר וידעו או לכל הפחות הרגישו שאע"פ שכף רגלם לא דרכה מעולם באף מוסד אקדמאי, אעפ"כ חכמתם נעלה משלהם כי הם יונקים אותה ישירות ממקור הכל, היצרן הראשי, האינסוף ב"ה, בשונה ממי שמקבל את חכמתו מבני אדם שנחשבים ליצרני משנה לצורך העניין, ומכל אחת מהאותיות והתגים שבה ניתן להגיע לכל הנושאים ותחומי החיים, כשם שרבי עקיבא היה דורש טילי טילים של הלכות על קוצו של יוד. תורה רבה לכולם.
(נשלח ע"י ברוך עינב)