שמיים וארץ
"כאשר אנו מביעים את הערכתנו, לעולם אסור לנו לשכוח שהערכה הגבוהה ביותר איננה ביטוי של מילים בלבד, אלא היכולת לחיות על פיהם."
קבוצה של סטודנטים היו פעם בשיחה אישית ביחידות עם הרבי מליובאויטש, לאחר היחידות הם שאלו את הרבי: "רבי, האם אנחנו יהודים טובים?" הם כנראה ציפו לשמוע מהרבי את היחס לאנשים שעדיין לא מקפידים על חיים של תורה ומצוות ביום יום.
הרבי ענה להם: "בוודאי אתם מכירים את הסיפור של סולם יעקב אבינו. יש סולם שמלאכים יורדים מלמעלה למטה ומלאכים שעולים מלמטה למעלה. כל יהודי נמצא על סולם. אם ישנו יהודי שעומד על הסולם בשלב גבוה מאד אבל הוא לא מתקדם, הוא במצב פחות טוב ממי שנמצא בשלב הראשון אבל מתקדם לשלב השני ושואף להמשיך ולהתקדם. ואז סיים הרבי ואמר להם את השאלה הזו כל יהודי צריך לשאול את עצמו כל יום "האם אני יהודי טוב? האם אני משקיע בקשר שלי עם הקב"ה? האם אני משתדל שהיום יהיה יותר טוב מאתמול וכבר היום מתכונן לכך שמחר יהיה עוד יותר טוב?"
בפרשת השבוע נקרא את שירת האזינו, משה רבינו פותח את דבריו במילים "הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי פִי". מדוע פונה משה אל השמיים בביטוי של האזנה ואל הארץ פונה משה בביטוי של שמיעה? מוסבר על כך שהאזנה היא ביטוי שמשתמשים בו לשמיעה מקרוב לעומת שמיעה שיכולה להיות גם מרחוק, משה רבנו שענייני השמיים קרובים אליו משתמש בביטוי האזינו לשמים ואל הארץ שרחוקה ממנו הוא פונה שתשמע. אבל למה בכלל משה מדבר גם אל הארץ? אם הוא קרוב לשמיים שידבר רק בענייני שמיים? מסביר הרבי מליובאוויטש שמשה מלמד אותנו שצריכים לזכור שגם כשנמצאים בשמיים ובהתעסקות רוחנית המטרה היא להביא את הרוחניות לידי ביטוי בענייני הארץ.
אנחנו נמצאים ביום שאחרי יום הכיפורים יום שבו כולם מתעלים ומתרוממים ודומים למלאכים הנמצאים בשמים, עלינו לזכור לקחת את יום כיפור אתנו לכל השנה ולדעת שיום כיפור בא לידי ביטוי בעיקר ביום שאחרי בזה שניישם את ההתעוררות הרוחנית של יום כיפור במעשים הארציים הפשוטים שלנו בכל יום, רק כך נוכל לוודא את היותנו מאותם מלאכים שעולים על הסולם וממשיכים להתקדם בקשר עם הקב"ה.
שנזכה להיות בין העולים בסולם ולנצל את הכוחות שקיבלנו לשנה טובה של הצלחה בגשמיות וברוחניות.
(מובא ע"י דניאל באבאייב מדברי הרבי מליובאוויטש זצ"ל ומוקדש להתעלות הרוחנית לדרגת בית המקדש השלישי של כל עם ישראל ב"ה)