טו באב – סוף החורבן ותחילת גאולת עם ישראל

ט"ו באב זהו יום הידוע כמסוגל לקבלת תפילות למציאת זיווג הגון ולהסיר מניעות ממעוכבי הזיווג. וכמו שאמרו חז"ל: "לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב [=ט"ו באב] וּכְיוֹם הַכִּפּוּרִים".

שכן האהבה ברית נצח היא בין איש ואישה הבונים את ביתם נדבך אחר נדבך ברגעים שמחים וקשים גם יחד, מתמודדים יחד עם נחשולי החיים, מתגברים על קשיים תוך עזרה והבנה הדדית לצרכים השונים האחד של רעהו, עד שברבות הימים נהיים הם ממש כאישיות אחת, אני או את כבר איננו מגדיר אותם, תמיד יהיו הם אנחנו.

כשאנו מציינים חג הרי זה מלשון חוגה, מעגל השנה היום איננו רק יום זיכרון לאירוע מעצב בהתהוות האומה, זהו יום בו השפע הרוחני שנתגלה בהיסטוריה במאורעות שונים כוחו מתגלה ביום זה.

חז"ל מציינים מאורעות שונים שהיו בטו' באב, אשר המתבונן בעומקם של דברים מגלה כי מכנה משותף אחד להם.

וכך נאמר:

"אָמַר רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל, לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב  וּכְיוֹם הַכִּפּוּרִים, שֶׁבָּהֶן בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת בִּכְלֵי [=בגדי] לָבָן שְׁאוּלִין, שֶׁלֹּא לְבַיֵּשׁ אֶת מִי שֶׁאֵין לוֹ. כָּל הַכֵּלִים טְעוּנִין טְבִילָה. וּבְנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת וְחוֹלוֹת[=מחוללות] בַּכְּרָמִים. וּמֶה הָיוּ אוֹמְרוֹת, בָּחוּר, שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה, מָה אַתָּה בוֹרֵר לָךְ. אַל תִּתֵּן עֵינֶיךָ בַּנּוֹי, תֵּן עֵינֶיךָ בַּמִּשְׁפָּחָה. (משלי לא') שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל. וְאוֹמֵר, תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ, וִיהַלְלוּהָ בַּשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ."(תלמוד מסכת תענית כו').

שמעון בן גמליאל מציין שני ימים אלו יחד כמקשה אחת יום הכיפורים וט"ו באב, יום הכיפורים הוא יום הכפרה הכללי עבור עם ישראל על חטאיו יום בו נאמר אִם יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים (חוט אדום המסמל חטא) כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ. בנות ירושלים היו יוצאות בימים אלו בכלי לבן שאולין, שכן הצבע הלבן מסמל את הטוהר והזוך שבימים אלו, ויוֹצְאוֹת וְחוֹלוֹת בַּכְּרָמִים, המילה מחול משמעויות רבות לה, ריקוד אך גם מחילה וסליחה, מחול הינו גם חיל ורעדה,(" קוֹל ה' יָחִיל מִדְבָּר "- תהילים  כט') בנות ישראל יוצאות לחולל בכרמים, לציין את המחילה לעם ישראל המשולים ככרמו של הקב"ה "כִּי כֶרֶם ה' צְבָאוֹת בֵּית יִשְׂרָאֵל"(ישעיהו פרק ה)

בגדי הלבן היו שאולים שלא לבייש את מי שאין לו, ישנם כאלו באומה שאין להם, לא זכו לעשות מעשים טובים אך בימים של כפרה כיום הכיפורים וט"ו באב הערבות ההדדית היא הגורמת לאחד לסייע לחברו.

בהמשך דברי רבן שמעון בן גמליאל מוסיף ומספר: וּמֶה הָיוּ אוֹמְרוֹת: "בָּחוּר, שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה, מָה אַתָּה בוֹרֵר לָךְ. אַל תִּתֵּן עֵינֶיךָ בַּנּוֹי, תֵּן עֵינֶיךָ בַּמִּשְׁפָּחָה. (משלי לא') שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל. וְאוֹמֵר, תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ, וִיהַלְלוּהָ בַּשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ." וכן הוא אומר "צְאֶינָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בָּעֲטָרָה שֶׁעִטְּרָה לּוֹ אִמּוֹ בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ", ביום חתונתו זה מתן תורה וביום שמחת לבו, זה בנין בית המקדש שיבנה במהרה בימינו.

כל המאורעות המרכזיים שאירעו בט"ו באב מציינים את היציאה לגאולה, שישה דברים אירועו בו ביום:

א. נמחל חטא המרגלים ופסקו מתי מדבר מלמות: החטא החמור חטא המרגלים אשר בגינו נשארו בני ישראל ארבעים שנה במדבר עד שתמו כל החוטאים הגיע לתיקונו.

ב. הותרו שבטים לבוא זה בזה: שבטי ישראל אשר היו בתחילה שנים עשר יחידות נפרדות אוחדו לעם אחד.

ג. שבט בנימין הותר לבוא בקהל לאחר חטא פילגש בגבעה (שופטים יט-כא)

ד. ביטל הושע בן אלה את הפרדיסאות (ביתני השמירה) שהעמיד ירבעם בן נבט כמחסום בפני הרוצים לעלות לירושלים.כך ירושלים העיר שמעולם לא התחלקה לשבטים והיוותה את הגורם המאחד בעם חזרה לתיקונה.

ה. ניתנו הרוגי ביתר לקבורה: הרוגי ביתר העיר האחרונה שנותרה בארץ ישראל לאחר החורבן נכבשה ולא נתנו הרומאים לקבור את הרוגי ביתר ובט"ו באב בטלה הגזרה והחל לנצנץ האור בקצה האופל.

ו. פסקו מלכרות עצים למערכה: לכן החלו העם פנויים יותר ללימוד התורה.

מאורעות אלו מציינים סוף עידן החורבן ותחילת גאולת עם ישראל, גאולה שעתידה להגיע לשיאה עם בניין בית המקדש במהרה בימינו.

ט"ו באב הוא יום בו אנו מציינים את איחודו המחודש של עם ישראל עם הקב"ה, כרעייה המציינת את יום שמחת ליבה באיחודה המחודש עם בעל נעוריה.

ויהי רצון שיתקבלו תפילותינו ברצון ונזכה לראות את בנינו ובנותינו בחופתם ושיבנו בית נאמן בישראל, אמן.

 

(מובא ע"י דניאל באבאייב מדיברי חז"ל. ומוקדש ב"ה לזיווגים הגונים ולשלום בית כל עם ישראל ולקירוב הגאולה השלימה במהירה!)

דברי תורה נוספים בקטגוריות של דבר תורה זה
  • מעלת טו באב
  • מספר תפלותיו של משה
  • הסבר למחול שבט"ו באב
  • תשעה באב וט"ו באב
  • https://www.vorts.co.il/wp-content/uploads/MagenDavidS1-e1367510016159.jpg לחצו כאן כדי להוריד את המודעה של וורטס! (230KB)
    רוצים לעזור? הורידו את הקובץ, הדפיסו ותלו על לוח מודעות ציבורי ליד בית הכנסת או בית הספר במקום מגוריכם, ועזרו לנו להפיץ את דבר קיומו של האתר לאנשים נוספים.