שפרעה לא גזר אלא על הזכרים ואילו לבן ביקש לעקור את הכל

אנו אומרים בהגדה: "צא ולמד מה ביקש לבן הארמי לעשות שאילו פרעה לא גזר אלא על הזכרים ואילו לבן ביקש לעקור את הכל.." כלומר, בעל ההגדה מסביר שלבן היה רשע גדול יותר מפרעה מכיוון שפרעה גזר רק על הזכרים ואילו לבן רצה לאבד את כולם.

נשאלת השאלה: הרי זו הגדה של פסח נכון? בפסח יצאנו ממצרים אחרי עבדות של מאות שנים למי? לפרעה הרשע קשה הלב, זה שציווה לזרוק תינוקות בני יומם ליאור, אז במקום לחרף ולגדף אותו פתאום משבחים אותו ואומרים שהוא רשע אבל פחות מלבן? איזה מן דבר זה?

נראה שלכאורה באמת נראה שמשבחים את פרעה ביחס ללבן אבל האמת היא שאין זה כך אלא באמת פרעה רשע גדול הרבה יותר מלבן. איך? אז ככה, לבן ביקש לעקור את הכל. לעומת זאת פרעה ביקש רק את הזכרים.. ולהשאיר את הנקבות. ואכן נראה כך כשלבן אומר ליעקב בפרשת ויצא "יש לאל ידי לעשות עמכם רע" -הוא רצה להשמיד את כל זרע יעקב, את כל עם ישראל. אבל עם ישראל לא ניתן להשמדה! זו הבטחה אלוקית לדורות עולם. "עם ישראל חי וקיים לעד ולעולמי עולמים" אז מלבן שנראה הכי רשע אנחנו כלל לא פוחדים. שיאיים ,שיעשה מה שהוא רוצה, בסופו של דבר הוא לא יצליח לעולם. אבל פרעה  זה כבר סיפור אחר. פרעה ביקש להרוג רק את הזכרים. למה? כי הוא ידע שאת עם ישראל אי אפשר להשמיד לגמרי לכן הוא חשב על רעיון הרבה יותר מתוחכם. הוא אמר: את כל העם אי אפשר להשמיד ולכן אני אשמיד רק את הזכרים, לא את הנקבות. הנשים שיישארו, יצטרכו להתחתן, להביא ילדים נכון? אז לא תהיה להם ברירה והם יינשאו לגברים מצריים. ייוולדו להם ילדים שייקראו יהודים לפי היהדות שכן האם יהודייה אך הם יחיו חיים של גויים לגמרי ואחרי כמה דורות הם כבר לא יזכרו שהם יהודים וכך אף אחד לא יידע שפעם היה עם כזה שנקרא יהודים.. לכן פרעה שגזר רק על הזכרים ,הרבה יותר רשע מלבן שביקש לעקור הכל לגמרי.

(נשלח ע"י דוד אלטלף)