גילוי ההסתר של מגילת אסתר

בפורים אנו תחילה פורסים את המגילה ורק לאחר שכולה גלויה מתחילים לקרוא בה. בנוסף את מגילת אסתר אנו קוראים בפעם הראשונה בערב ובפעם השניה בבוקר.
ניתן ללמוד מכך ב"ה כמה דברים מעניינים על השגחת הבורא יתברך.

תחילה, אופן פריסת המגילה מלמד אותנו שטעות גסה עושה כל אדם ששופט, מגבש דעות ומגיע למסקנות על סמך מידע חלקי בלבד מבלי לדעת את כל הפרטים הדרושים לצורך הבנת התמונה השלמה. גם כאן רק ידיעה מלאה של כל פרטי המגילה יכולה למנוע מאיתנו להגיע לטעויות חמורות ולמסקנות שגויות.

לדוגמא אדם שמגיע במגילה לחלק בו היהודים מתנהגים כמו אחרון הגויים מחד ומאידך המן הרשע מצליח, זוכה לכבוד ועולה לגדולה, ואחוורוש נותן לו אור ירוק לממש את תכניתו הזדונית נגד היהודים. אם אותו אדם לא מתאזר בסבלנות עד סוף המגילה עלול הוא ליפול לפח, לעשות את אחת הטעויות השכיחות ולהגיע לדעות משובשות ומסקנות שגויות אודות היהודים ואף לחשוב שכל אחד יכול להזיק ליהודים ככל העולה על רוחו, שאין דין ואין דיין, שהקב"ה מאס בהם ח"ו והחליט כמו שטוענים הנוצרים להחליפם בעם אחר, ואף לחשוב שרק רשעים יכולים להצליח בעולם הזה, אך אם משכיל להגיע לסוף המגילה זוכה הוא לגלות את כל הטעויות הקשות אשר עשה כשנתן דעתו על מהלכים אלוקיים הנשגבים מבינתו עם שכל אנושי ונתונים חסרים, רואה איך הצדק מתגלה בסופו של דבר, מבין שלדברים משמעותיים דרוש תהליך הבנוי מכמה וכמה שלבים שמנוהלים ע"י עילת כל העילות וסיבת כל הסיבות, הקב"ה, ואף שואל את עצמו, איך יכולתי להרשות לעצמי לחשוב כך?

בנוסף, כפי שלמדנו דרך כל הצרות שידע עם ישראל מאז ומעולם הסדר הטבעי של התרחשות הדברים הוא שתחילה יש גלות ואח"כ מגיעה הגאולה, וכמו שהיום מתחיל בערב שהוא זמן של הסתר ורק אחריו מגיע הבוקר שהוא זמן של גילוי, גם את המגילה קוראים תחילה בערב ואח"כ בבוקר.

"מגילת אסתר" נקראת כך משום שהיא מגלה לנו את ההסתר, היינו גם אם נקרא שישה פרקים מלאים מבין העשרה לא תהיה לנו כל דרך לגלות את התכלית הרמוזה בשם המגילה ונישאר ברמת ההסתר וכדי להגיע לרמת הגילוי נצטרך לקרוא את כל המגילה כדי לקבל תמונה שלמה.

(נשלח ע"י ברוך עינב)