יחסו של אברהם

אברהם, עמוד החסד והאהבה, מכניס אורחים בתחילת פרשת וירא. אברהם מבקש מאורחיו בקשה לא שגרתית "ורחצו רגליכם". רש"י מסיק מכך, שאברהם חשב שאורחיו הינם ערביים המשתחווים לאבק רגליהם, ועל כן ביקש מהם לבער את העבודה זרה שלהם בטרם יכנסו לביתו.
אברהם התייחס לאנשים הפשוטים הללו כמו אנשים חשובים שרצים לקראתם "וירץ לקראתם" [כמו שמצוה לרוץ לקבל פני מלך].האיש הפשוט נברא בצלם אלה-ים ["חביב אדם שנברא בצלם וחביבים ישראל שנקראו בנים"] הוא בריאה של הקב"ה. זוהי עובדה שלא ניתן לקחת מאף נברא. עובדה זו מייקרת והופכת כל נברא לחשוב ובעל ערך רב שלא יסולא בפז. 
ההתייחסות לאיש הפשוט כמו איש חשוב נובעת מעין טובה הבוחרת להתמקד בגרעין החיובי של הזולת [בהיותו ברייה של ה'] ולא להביט על הצדדים השליליים שלה [עובדת היותם זרים המשתחווים לאבק שברגליהם]. 
הפרשה לא מתארת את הכנסת האורחים של אברהם לבדה, אלא מספרת על מה שקדם לה: "וישא עיניו וירא והנה שלשה אנשים נצבים עליו וירא..".[שם הפרשה – "וירא" – על שם הראייה הראשונית בפרשה "וירא אליו ה' באלוני ממרא"]. הקדמה זו לכאורה מיותרת ואין צורך לכותבה, אלא שהתורה באה ללמדנו, שהיכולת לגמול חסד עם אנשים פשוטים מותנית בסוג הראייה ובנקודת המבט שאנו מסגלים כלפיהם.

(נשלח ע"י אהרון שטראוס)

דברי תורה נוספים בקטגוריות של דבר תורה זה
  • מי ראוי לבחירה?
  • ענין של מבט..
  • ההבדל בין ''נער'' לבין ''הנערים''
  • אל נא יחר לאדוני - סוד ה-30 ליחידים
  • נשיאה בעול
  • מביקורת לבנייה
  • מהות ביקורו של הקב"ה את אברהם
  • https://www.vorts.co.il/wp-content/uploads/MagenDavidS1-e1367510016159.jpg לחצו כאן כדי להוריד את המודעה של וורטס! (230KB)
    רוצים לעזור? הורידו את הקובץ, הדפיסו ותלו על לוח מודעות ציבורי ליד בית הכנסת או בית הספר במקום מגוריכם, ועזרו לנו להפיץ את דבר קיומו של האתר לאנשים נוספים.