מבית ומחוץ תצפנו

כלים רבים הוצבו בבית המקדש, אך גולת הכותרת שלהם  ללא ספק הוא "ארון הקודש" שהוצב בקודש הקודשים, שבתוכו הונחו לוחות הברית וספר התורה.חז"ל למדו ממנו הלכות והליכות, כשאחד מהם נדרש על ידי רבא במסכת יומא (ע"ב) על הפסוק "מבית ומחוץ תצפנו"- אמר רבא כל תלמיד חכם שאין תוכו כברו, אינו תלמיד חכם. ארון העדות- בו שכנה תורה הוא סמל לתלמיד חכם, וההוראה של ציפוי זהב מבית ומחוץ בא ללמדינו שתלמיד חכם צריך שיהיה תוכו כברו.הגמרא במסכת ברכות מספרת שאותו היום שהעבירו את רבן גמליאל מנשיאותו, סילקוהו לשומר הפתח וניתנה רשות לכל התלמידים להכנס. שהיה ר"ג מכריז: כל תלמיד שאין תוכו כברו אל יכנס לביהמ"ד, ההוא יומא איתווספו כמה ספסלי בבית מדרשא, והגמרא מביאה בשמו של רבי יוחנן שאבא בן דוסתאי ורבנן נחלקו כמה ספסלים איתווספו? חד אמר ארבע מאות ספסלים וחד אמר שבע מאות ספסלים, חלשה דעתו של רבן גמליאל, אמר: שמא ח"ו מנעתי תורה מישראל וא"כ איענש על כך. הראו לו בחלום להרגיעו שהם אינם ראויים, אך מסיימת הגמרא שזה אינו נכון, רק שמן השמים רצו להרגיעו.

שכשנחנך ביהמ"ד החדש של גור הגיעו רבים מהחסידים לחזות במעמד חנוכת הבית, כאשר נכנס הרבי החידושי הרי"מ זי"ע וראה את הדוחק הגדול שאל: מה סבר רבן גמליאל כשהציב שומר בפתח בית המדרש למנוע ממי שאין תוכו כברו להיכנס לבית המדרש? ומה נתחדש לו לאחר שראה את מאות הספסלים מצטרפים לבית המדרש? הרי ברגע שהכריז את הכרזתו והציב שומר בפתח, הבין וידע שמנע מרבים להיכנס, ואת זה בדיוק רצה! מה אירע כשראה את מאות הספסלים שחלשה דעתו?

השיב האדמו"ר מגור זצוק"ל שרבן גמליאל ראה את ההשפעה של בית המדרש על אלו שאין תוכם כברם, שנשתנו לטובה ונעשו תוכם כברם, אזי התחרט שלא הניחם מקודם לבוא לבית המדרש, כי אז היו משתנים לטובה.

דעתו של רבן גמליאל לא השתנתה, הוא ידע שללימוד תורה, יש צורך באנשים ישרי דרך ויראי ה' בסתר ובגלוי, שתוכם כברם, זהו קריטריון ברור לתורה, אך איך נעשים כאלו? בזה נוכח ר"ג באותו יום, שדרך בית המדרש ניתן ליצור מהפיכה ולשנות את האדם מקצה לקצה.

לא בכדי, רק אצל הארון צווינו: "בטבעות הארון יהיו הבדים לא יסורו ממנו", אף בשעת החנייה, כיון שהארון שייך בכל עת ובכל זמן, אין רגע אחד שהוא לא משפיע על האדם, אין רגע אחד שהוא נח מזה, באמצעותו ניתן לישא את המשא הרוחני ולשנות את התנהגותינו ופנימיותינו.
סביבה תומכת ואוהדת, המקרינה יר"ש ויושר יכולה לשנות אדם מקצה אל קצה.

(מתוך אתר הכותל בשם רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ)