כוונתה של רבקה
כאשר בוחנים את המעשה בו מצליח יעקב להשיג את הברכה מאביו, ברורות כוונותיהם של רוב הדמויות, חוץ משל רבקה.
לא ברור מדוע מנסה רבקה להניע את יעקב לגנוב את הברכה. לאיזו הצלחה יכלה כבר לצפות מהמעשה הזה? האם באמת חשבה להטעות את יצחק, אדם בעל רוח הקודש? האם באמת ציפתה שאחרי שהמרמה יתברר (והלא ברור שהוא יתגלה), היא אכן תשאר על כנה? הלא ברור שחלוקת נכסים וברכות שמבוססת על שקרים וגניבה, לא תחזיר מעמד ומבוטלת לגמרי!
ובכלל, כל המשחק הזה, עם עורות גדיים על הידיים – הלא רק תמים ופתי ויפול בזה. מה ביקשה להשיג בכל המשחק הזה?
אומר הרש"ר הירש – רבקה רצתה להשיג את עצם המשחק גופו! המטרה היתה לא לגרום ליעקב להשיג את הברכה, אלא לפקוח את עיני יצחק.
ראינו לפני זה כיצד עשו לוקח מבנות חת לנשים. יצחק היה אמור להבין לפחות מזה, שעשו איננו הולך בדרכו של אברהם ושהוא איננו הבן המתאים לברכה, ושהוא פסול לתפקידו. ולמרות זאת אנו רואים שהוא קורא לעשו לקבל את הברכה. איכשהו, עשו הצליח לגנוב את לבו של יצחק, ולמרות שאורח חייו בסתירה גמורה לדרך אברהם, הוא מצליח לשכנע את אביו שהוא המתאים.
רבקה מנסה כבר הרבה זמן לפקוח את עיני יצחק לכך ש"עובדים עליו". (זו הסיבה שהוא אומר "הנה נא זקנתי" – כבר מזמן רצה לתת ברכה, אך רבקה עיכבה אותו, ורק עכשיו כשהוא זקן הוא חייב לברך לפני שיהיה מאוחר מדי). כאשר רבקה רואה שיצחק איננו רואה מי הוא עשו האמיתי, כל שנותר לה הוא להראות ליצחק כמה קל לגנוב את דעתו. הנה, אפילו יעקב האיש התם מצליח להראות כאילו הוא איש ציד, באותו אופן, רומזת רבקה כך ליצחק, גם עשו גנב את דעתך, בקלות שכזו, שתחשוב שאיש הציד הוא בעצם איש תם.
כאשר יצחק מבין את התרמית, אכן הוא נחרד מאוד – "נפתח לו גיהנם" – וראה איך כל ימיו גנבו את דעתו והטו אותו. וכך נפקחות עיניו ובסופו של דבר, מרצון גמור "גם ברוך יהיה".