ויתרוצצו הבנים בקרבה

"ויתרוצצו הבנים בקרבה ,ותאמר אם כן למה זה אנוכי ,ותלך לדרוש את ה' .ויאמר ה' לה שני גווים בבטנך ,ושני לאומים ממעייך ייפרדו ,ולאום לאום יאמץ ורב יעבוד צעיר ".
רבקה בזמן הריונה הייתה במבוכה גדולה, מספר לנו הפסוק ,הבנים בקרבה התרוצצו עד כדי כך ש"ותלך לדרוש את ה'" מה היה כ"כ מדאיג ? זה לא טבעי שמרגישים את העובר בזמן הריון?
רש"י במקום כותב וז"ל בשעה שהייתה עוברת על בתי כנסיות ובתי מדרשות יעקב מפרכס לצאת ,ובשעה שהייתה עוברת על בתי עכו"ם עשו רץ ומפרכס לצאת ולכך לא הבינה מה מתחולל בבטנה ..

אף פעם לא הצלחתי להבין את דאגתה של רבקה לעומק, למה רבקה כל כך בטוחה שיצא לה את הצדיק של העולם, אז יש לה בן לא א"גרויסע- צדיק "שמלבד בית- המדרש מעניין אותו עוד כמה דברים ,הוא יגדל הוא יהיה בעל- הבית טוב ,שקובע עיתים לתורה וזוהי בעצם התשובה לכך שהוא מתעניין בשתי העולמות….

ראיתי הסבר יפה לכך בספר "הגיונות אל- עמי "לרב עמיאל  זצ"ל רבה של תל אביב בימים ההם..הוא דייק מרש"י דיוק יפה. רש"י מזכיר בדווקא שרבקה הלכה קודם לבתי מדרשות ובתי כנסיות ורק לאחר מכן לבתי עבודה זרה …
משום שאם אותו ילד/עובר  היה קופץ קודם בבתי עבודה זרה ,ורק לאחר מכן בבתי הכנסת, הייתה רבקה מפרשת את זה בכך שבנה יעבור תהליך דומה לשל יתרו ,יחפש את ה' בכל מיני דרכים ,יעבוד אפילו עבודה זרה ובסופו של יום ,יגיע אל חקר האמת, אל הקב"ה….
אבל רבקה בחכמתה הלכה קודם לבית -המדרש , משום שהיא רצתה לבדוק האם בנה שאוהב את התורה, ששקוע כל כולו בהוויות  "אביי ורבא ", אותו בן שמחמת שקיעותו קופץ ומפרכס לצאת בבית הכנסת ,כיצד הוא נוהג כשעוברים ליד בתי עבודה זרה האם הוא נגעל ומראה סלידה ומצטמק במעי אמו או שמא הוא מתעניין בדברים נוספים, שמא שקיעותו לא כל כך שלמה…

משראתה שגם שם הוא ממהר לצאת אזי ותאמר למה זה "אנוכי" כזה אדם חסר לו את ה"אנוכי"שלו הוא עוד לא שלם עם עצמו דרכו לא ברורה …הגדרת "איש תם יושב אוהלים "אינה מוטמעת בו ולכך "ותלך לדרוש את ה'.."
כדי להיות תלמיד חכם אמיתי אי אפשר לרצות עוד משהו …צריך לרצות דבר אחד ולדבוק בו ורק על ידי כך אפשר להיות" יושב אהלים" באמת.

באחד הפעמים שאלתי את מורי ורבי בנימה של יאוש הלוא שנינו למדנו באותה ישיבה, והיינו מהבחורים הטובים ובכל זאת הפערים כל כך עצומים! הרב מתחיל את יומו ב3 בלילה ולומד ללא הפסקה ואני לא מגיע לחצי מכמות זו
אמר לי הרב משפט חכם ונכון :ההבדל בנינו הוא אחד: "הדמויות" אני זכיתי לראות רה"י המגיר זעה כמים מרוב התאמצות ללבן סברה כראוי ,אתה לצערי רואה רק אותי ולכך המושגים שלך פחות גבוהים.

(נשלח ע"י הרב אלי ויזנר)