קצרצרים לסוכות
1. שמונת ימי חג הסוכות הם ימי החתימה הכי סופית שיכולים לשנות את גזר הדין. ר' אביין אומר: משל לשני אנשים שבאו לפני הדיין (שופט), ולא יודעים מי ניצח, אלא מי שאוחז בשרביט בידו כשהוא יוצא מבית המשפט – הוא המנצח. ככה זה אצלנו: כך אומות העולם מקטרגים לפני הקב"ה ואנחנו לא יודעים מנצח. אבל בסוכות, כשישראל נושאים את ארבעת המינים – הרי שזהו סימן לניצחון.
2. התורה מביאה טעם (סיבה) לחג הסוכות: "בסוכות תשבו שבעת ימים, כל האזרח בישראל ישבו בסוכות. למען יידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני-ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים אני ה' אלוקיכם".
הקב"ה מצווה עלינו לשבת שמונה ימים בסוכה, סוכה מלשון "סכך". זכר לענני הכבוד שהיו סוככים ומגנים על עם ישראל – גם ביום וגם בלילה כשהיו במדבר. זכר לכך עלינו לשבת בסוכה.
3. חג סוכות זהו חג שמחה, שנקרא גם: זמן שמחתנו.
4. משמעויות 4 המינים: אנחנו יודעים כבר על סוגי האנשים שיחד מסמלים אחדות (למשל אתרוג – טעם+ריח = תורה + מעשים טובים). שני חידושים:
1- ארבעת המינים מסמלים גם איברים באדם המורים לנו את המשך הדרך:
האתרוג: דומה ללב. יעבוד את ה' באהבה ובחכמה, שכן הלב הוא "משכן" השכל.
הלולב: דומה לעמוד שדרה. על האדם להקדיש את כל גופו לעבודת הבורא.
ההדס: דומה לעיניים. שלא תהיה בו עין הרע ועין צרה.
הערבה: דומה לשפתיים, בסוכה צריך להיזהר שלא לדבר דיבורים בטלים.
2- בנוסף, 4 המילים מסמלים או האושפיזין:
אתרוג: רמז לדוד המלך, כי אתרוג הוא מהודר כמלכות.
לולב: רמז ליוסף, שזקף את קומתו כלולב מול עשיו.
ערבה: משה ואהרון, כנגד שני העמודים שלה.
הדס: שלושת האבות אברהם, יצחק, יעקב, כנגד שלושת החלקים בהדס.
חג שמח!
(נשלח ע"י שחר)