כוחה של מלחמה

בימים בהם אש ההשכלה שרפה כל חלקה טובה,החליטו המשכילים בעיירת בריסק לעשות צחוק וקלות ראש מהתורה הקדושה ,הם ביימו הצגה שמתעדת את צורת המלחמה המנוהלת על פי תורה.הם מילאו את קדמת הבמה בעשרות צעירים חסונים שכוחם במותנם ויודעים להשיב מנה אפיים וכן בזקני העדה ושאר בני העיר…

המנחה החל להקריא "מי אשר בנה בית ולא חנכו ילך וישוב לביתו"כ-20 צעירים חסונים עזבו את האולם ,"מי הירא ורך הלבב ילך וישוב לביתו"המשיך המנחה להקריא ,קבוצה נוספת עזבה את האולם וכן הלאה והלאה כסדר המופיע בפ' שופטים עד אשר נשארו באולם כשני זקנים הנשענים על מקל ..אשר כוחם תש מלעמוד …הקהל פרץ בצחוק גדול.

לאחמ"כ נגשו נכבדי הקהילה לר' חיים מבריסק וסיפרו לו על הביזוי הנורא שחוללו המשכילים ,אמר להם ר' חיים חבל שהם לא סיימו את סוף בסיפור שאותם זקנים יראי ה' ניצחו במלחמה.

בפרשתנו התורה מדברת על היוצא למלחמה ובתחילה מתארת בדיניה את הקושי הנפשי העובר בליבו של הלוחם המוצא אשת יפת תואר עד שרבותינו ז"ל כתבו "לא דיברה תורה אלא כנגד יצ"הר שאם אין הקב"ה מתירה ישאנה באיסור" ולכאורה הרי הכתוב אינו מדבר באותם צעירים חסונים אשר בשיא כוחם.. ודעתם אינה מיושבת,הרי מדובר באותם זקנים שאינם יראים מעבירות שבידם..אשר ש"ס ופוסקים שגורים בפיהם..עליהם יש חשש כ"כ נורא?

בא וראה כוחה של מלחמה היכן מגיע ,כוחן או אי כוחן של גבולות שניטשטשו,כאשר אדם נמצא במלחמה שלנגד עיניו ניגר דמם של מתים רבים,רצח וביזה הם מנת חלקו אזי אין בטוח כלל וכלל שתורתו תעמוד לו בשעה זו ,לכך הוא צריך זכות מיוחדת בימים בהם גזרת הגיוס מעל ראשנו כל שנותר הוא לבצר את הגדרות ולחזק את ידי לומדי התורה ואז מבטח לנו את המשכו של הפסוק "ונתנו בידך"

(הרב אלי ויזנר) /