על התרומה
נהוג לומר שפרשת תרומה שייכת למשולחים ההולכים לארץ נכר,אותם העוסקים במלאכת קודש ודואגים לצרכי בני הישיבות הקדושות ,פרשה זו עולה בקנה אחד עם שאיפתם למצוא את "כל איש אשר ידבנו ליבו".
אלא שהמעמיק בפרשתינו מגלה שהתרומה מלאכה היא בפני עצמה….לא כל הרוצה יבוא ויתרום..
הרמב"ם כתב בהלכות בית הבחירה שאדם שחצב אבן לשם מטרה נעלה כגון:בית הכנסת וכו' ורוצה להביא זאת לבית המקדש אי"ז מועיל, כיון שבשעת החציבה לא חשב לבית המקדש…
הספורנו על הפסוק "וזאת התרומה אשר תקחו מאתם" מדקדק לומר, שבנ"א לא יכל להביא יהלום או כל חפץ יקר ערך כתרומה והגזבר ימירו בכסף, אלא רק מ13 הסוגים המוזכרים בפרשה.
ולכאורה היפלא… אדם לוקח את כל הונו האישי היקר לו ביותר ,ונותן זאת עבור בית המקדש, ולא מקבלים מידיו…
יסוד הדברים הוא אחד :פרשת תרומה איננה קשורה למצות צדקה, התרומה בבהמ"ק בשונה מצדקה אין מטרתה למגבית עבור בנין הבית, אלא כלשונה "הרמה" להרים ולרומם את הנותן,ולכך אם לא "ידבנו ליבו" אם אין זה מפנימיות לבו, לא יקוים בו "תקחו את תרומתי" ,ולכך אומר הספורנו שהענין הוא דווקא ביג' סוגים אלו ,הקב"ה ראה לנכון את יג' סוגים אלו כיסודות שעליהם אמור לקום המשכן ,מטרת בנ"י איפה לפעול בהם,ליצוק תוכן בהם, ע"י "נדבת הלב" ולא להביא סתם כסף לבהמ"ק.
בריהטת הדברים ניתן להבין עפי"ז את הויכוח המפורסם בין משה לבצלאל המובא במדרש:
כך אמר לו משה: בנה קודם ארון,מנורה,ורק אח"כ את המשכן עצמו, אמר לו בצלאל: וכי כך הסדר ארון שאני בונה לאן אני מכניסו ,מנורה שאני בונה לאן אני מכניסה, אלא קודם את המשכן ורק אח"כ את הארון והמנורה. אמר לו הקב"ה: צודק בצלאל בדבריו, וזהו בצלאל בצל-אל היית…
הקושיה עומדת מאליה וכי משה לא חשב על טענה זו ,וכי צריך להיות אדריכל מפורסם כדי לומר זאת…
נדמה ששני האישים הללו הבינו שמהות המשכן הינו להשראת השכינה בעם ישראל אלא שמשה הבין שהכלים "כלי המקדש" אינם סתם כלים הנועדים לשימוש גרידא,כל כלי היווה כצינור דרכו יורד שפע משמים כמובא בזוה"ק: ה"שולחן" דרכו יורד השפעת המזון על כלל ישראל, ה"מנורה" לשפע רוחני של התוה"ק וכו', וא"כ קודם כל יש להביא את הכלים שיכשירו את עמ"י שיהיו ראויים לקבל ,ואז יבנה המשכן במלוא עוצמתו..
בצלאל לעומתו ראה את הסדר הפוך: המשכן כפי שמובא איננו רק במקום בו נמצאת התגלות האלוקית בארץ גרידא, המשכן האמיתי שוכן בלב כל אחד ואחד וע"כ מוטלת העבודה העצמית להיות ראוי לקבלת השכינה ,ורק ע"י הכנתו ישכון המשכן,ולכן רק ע"י התרומה עם ישראל ירוממו את עצמם ואז הכלים(כמשמעותם "כלים" המקבלים בתוכם,ולא יש מאין) ישפיעו את שפעם…..
(הרב אלי ויזנר)